Zo veilig mogelijk buiten zwemmen: doe je dat?

Waar moet je op letten als je veilig wilt zwemmen in buitenwater?

Ik zet de hoofdzaken even op een rij. Daarbij ga ik ervan uit dat je NU gaat buiten zwemmen, in juni, en dat je waarschijnlijk toe wilt naar een (steeds grotere) afstand zwemmen. Ik neem je mee in vijf stappen om elke keer weer veilig en fitter uit het water te komen:

Veiligheid begint bij jezelf

Je hebt bepaald om te gaan buiten zwemmen. Jeahh, super!

Stap 1 | Check voordat je gaat zwemmen altijd even bij jezelf: hoe voel ik me vandaag, hoe voel ik me op dit moment? Ben ik uitgerust, heb ik voldoende gegeten en ben ik fit vandaag? Is het antwoord ja, dan check, een groen vinkje. Zo niet, dan pas je je besluit zo nodig aan. Misschien kun je beter korter gaan zwemmen dan je van plan was of eerst even iets eten of vandaag even overslaan.

Zwem met de juiste zwemspullen

Stap 2 | Pak je zwemtas in, met zwemschoentjes als je die gebruikt, een zwembril, een badmuts met opvallende kleur, een zwemboei, drinken (hydrateren bij deze temperaturen is zeer belangrijk) en zonnebrand (gezien de huidige temperaturen ook erg belangrijk om je goed in te smeren).

Check de zwemwater-app

Stap 3 | Controleer de zwemwater-app. Is er op jouw zwemplek geen blauwalg-alarm, geldt er geen zwemverbod waar je wilt zwemmen? Controleer voordat je gaat ook echt of de locatie van je keuze op dat moment beschikbaar is om te zwemmen. 

Check de weerapp

Stap 4 | Kan je zwemmen zonder dat er onverwachts een onweersbui komt? Zeker nu het vaak zonnig, warm en broeierig is kunnen er onweersbuien komen. Onweer is geen zwemweer. In het water zijn tijdens een onweer is altijd en overal gevaarlijk.

Zwem samen

Stap 5 | Zwem samen, neem iemand mee. Zoek een zwemmaatje en geniet samen van het buitenwater.

Binnen de gele lijn

En eenmaal bij je zwemplas gekomen heb je vaak nog de keuze: Zwem ik voor de gele lijn of zwem ik erachter? Op veel zwemplekken, vooral bij strandjes, heeft de gemeente of provincie een zwemzone afgebakend met lijnen met gele drijvers. Realiseer je dat de provincie bewust een keuze heeft gemaakt om precies daar de gele lijn neer te leggen. Ze geven aan dat je tot die lijn kan zwemmen. Veiligheid staat voorop ook voor de jonge zwemmers dus daar waar de lijn ligt is het voor een volwassen persoon weleens te ondiep om te gaan zwemmen. Dus wat doe je, blijf je binnen de lijn of kies je ervoor om buiten de lijn te gaan zwemmen? Ken je eigen mogelijkheden en realiseer je dat je buiten de lijnen ook te maken kunt krijgen met andere watersporters in boten of op surfplanken, die niet altijd bedacht zijn op zwemmers.

Buiten de lijn

Indien je ervoor kiest buiten de lijn te zwemmen realiseer je dan dat je wellicht een obstakel kan tegen komen in het water. De gemeente controleert en onderhoudt het afgebakende gebied, niet het gebied buiten de lijn.

Gebruik je verstand, je hebt altijd een keuze en observeer het wateroppervlakte goed.

Grenst je zwemplek aan een doorstromend deel waar pleziervaart is? Zijn er boten in de buurt? Blijf weg van boten en ga zeker niet in een haven zwemmen. Het laatste wat je wil is tussen wal en schip raken. Gebruik je verstand, je hebt altijd een keuze. Staat er een waarschuwingsbord, dan staat dit er met een reden; ga daar dus niet zwemmen, zelfs al kun je de reden voor de waarschuwing niet ontdekken.

Wat moet je NIET doen als je zwemt in buitenwater?

Als zwemmer kun je beter niet:

  • Zwemmen waar scheepvaartverkeer is, dus in een vaargeul.
  • Zwemmen in vaargeulen, en bij bruggen, gemalen en sluizen is verboden.
  • Zwemmen in rivieren, vanwege de stromingen.
  • Van een brug af springen of duiken in het water. Je kunt vaak niet goed zien wat er in het water ligt; je kan op iets botsen als een fiets of winkelwagentje.
  • Zwemmen in een mui in zee. Kom je in een mui en word je dus meegetrokken door de stroming in zee, vecht er dan niet tegen. Een mui heeft een snelheid van 5 tot 6 kilometer per uur, je verliest teveel energie als je hier tegen in wilt zwemmen. Laat je meetrekken de zee in en na verloop zal de kracht afnemen en kan je er aan de linker of rechterkant uit zwemmen.
  • Zwemmen vlakbij een industriegebied, daar is het water vaak vervuild.
  • Zwemmen in water waar blauwalg of Ecoli-bacterie is geconstateerd.
  • Zwemmen bij een gemaal of een sluis.
  • Zwemmen in onweer, of andere hevige weersomstandigheden.
  • Zwemmen in een bosvijver: vaak heeft het water daar een te hoge PH-waarde en ben je in een beschermd natuurgebied.

Buitenzwemmen: doe het veilig

Veiligheid staat echt voorop, voor elke buitenzwemmer. Gelukkig kun je in Nederland op veel plaatsen veilig buitenzwemmen, er zijn veel recreatieplassen. Dus trek er op uit, bereid je goed voor en geniet. Niets zo heerlijk als je vrij voelen in het buitenwater. Maar die vrijheid, die ervaar je pas als je zeker weet dat je voor je veiligheid gezorgd hebt. 

Geniet van je frisse duik!

Heb je mijn boek al gelezen? Klik op de blauwe button om het direct te bestellen!

Voel je vrij om mijn blog in je eigen netwerk te delen!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •